Projekt Honza - chatbot

Prezentujte svůj tým a najděte nové členy. Nebo se jako jednotlivec k některému týmu přidejte.
Odpovědět
Uživatelský avatar
gamesis
Příspěvky: 122
Registrován: srpen 6, 2011, 1:19 pm
Facebook: http://facebook.com/
Bydliště: Chomutov
Kontaktovat uživatele:

Projekt Honza - chatbot

Příspěvek od gamesis » srpen 4, 2013, 1:42 pm

Krásný den všem, kteří by měli zájem se podílet na něčem zajímavém a netradičním.

O co jde
Již delší dobu pracuji na projektu s pracovním názvem "Projekt: Honza". Nejedná se o žádnou hru. Jde o program, který simuluje běžnou lidskou komunikaci pomocí chatu. Jistě jste již dříve narazili na programy typu "Kecal", "Pokec", "Pokyd"... v zahraničí byly podobné. Nicméně, žádný z nich nebyl na takové úrovni, aby nebylo rozpoznatelné, že se nejedná o program.

Co je cílem
Cílem je vytvořit takový program, který by byl schopen simulovat člověka do takové míry, že by při běžné konverzaci nebylo rozpoznatelné, zda se jedná skutečně o program, nebo o živého člověka.

Co je vizí
Dlouhodobá vize je taková, aby byl program schopen komunikovat i s více lidmi a zvládnout tak třeba i "Turingův test".

Důvod vývoje
Je mi jasné, že pro některé lidi to bude znít až bláznivě, ale já věřím, že jemožné něco takového vytvořit. Nepůjde to samozřejmě hned všechno najednou, vývoj bude jistě nějakou dobu trvat a bude to chtít ještě hodně trpělivosti a práce.

Spolupráce - obecné
Jelikož je toto téma na jednoho člověka příliš náročné, potřebuji dát dohromady několik schopných lidí, kteří nemusí umět ani tak programovat, jako spíš aby uměli češtinu (program je vytvářen v češtině).

Spolupráce - o co by šlo
Program je ve fázi, kdy programování nových prvků je jen formalitou. Důležitou roli nyní hrají znalosti. Je proto potřeba vytvořit několik databází, ze kterých bude program čerpat informace. Obsahem jednotlivých znalostí (chcete-li databází) je například skloňování podstatných jmen, znalosti různých konverzačních témat, atd...

Co z toho bude spolupracovník mít
No, popravdě, jedná se o nekomerční projekt. Do vývoje se může zapojit kdokoliv. Jedná se tedy spíše o zábavnou tvůrčí činnost, která člověka musí bavit. Finanční ohodnocení zatím nemohu nabídnout, nicméně samozřejmostí bude uvedení vašeho jména do seznamu vývojářů.

Informace o projektu
Celý projekt můžete sledovat na facebook stránce, případně, pokud chcete, většina videí je nahrána na mém youtube kanále.
Aktuální projekt: Projekt: Honza

Kentaur team official website: http://www.spol-kentaur.ic.cz
Facebook: https://www.facebook.com/kentaurteam
Blog: http://www.zpravar.blog.cz

Uživatelský avatar
Firejs
Příspěvky: 743
Registrován: srpen 9, 2011, 10:21 am
Facebook: http://facebook.com/
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Honza - chatbot

Příspěvek od Firejs » srpen 5, 2013, 10:43 am

Napád s vykreslením postavičky je dobrý.

Jinak to zatím vypadá jako tisícmilionů stejných věcí. Kdybys zapracoval schopnost vedení skutečného dialogu, nikoliv jen odpověď na otázku, tak by to bylo dobré.

Pro začátek třeba schopnost mluvit o aktuálních filmech či seriálech, nebo tak něco.
Stejně dobře, jako jíme zvířecí těla, bychom mohli jíst i lidská. Diogenes
Máme novou krevetu! http://www.kreveta.net
Registrován: Ned 13. Úno 2005 12:04:06

Uživatelský avatar
gamesis
Příspěvky: 122
Registrován: srpen 6, 2011, 1:19 pm
Facebook: http://facebook.com/
Bydliště: Chomutov
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Honza - chatbot

Příspěvek od gamesis » srpen 5, 2013, 1:33 pm

Firejs píše:Kdybys zapracoval schopnost vedení skutečného dialogu, nikoliv jen odpověď na otázku, tak by to bylo dobré. Pro začátek třeba schopnost mluvit o aktuálních filmech či seriálech, nebo tak něco.
To už ale díky tomu "programovacímu jazyku" jde. Jenomže největší problém je naučit všechny ty informace do takové míry, aby byl schopen je efektivně využít. A pokud by ani to nestačilo, dopsání dalších funkcí je jen formalita, jak už jsem psal.

Takže pokud bychom s ním chtěli mluvit například o konkrétním filmu, musíme ho o tom filmu naučit co nejvíc. Nestačí právě jenom výpis, o čem film je, protože pokud bychom chtěli, aby působil dojmem, že ten film fakt "viděl", je k tomu potřeba veliké množství informací (záleží na "hloubce" konverzace). A z tohoto důvodu hledám právě někoho na tu výpomoc :)
Aktuální projekt: Projekt: Honza

Kentaur team official website: http://www.spol-kentaur.ic.cz
Facebook: https://www.facebook.com/kentaurteam
Blog: http://www.zpravar.blog.cz

Uživatelský avatar
kamtar
Příspěvky: 31
Registrován: srpen 21, 2011, 11:06 am
Facebook: http://facebook.com/kammtar
Bydliště: Holešov

Re: Projekt Honza - chatbot

Příspěvek od kamtar » srpen 8, 2013, 4:38 pm

Manuální tvorba znalostních databází nikam nevede, natvrdo zadrátovat program a doufat že se to podaří nějak naučit mluvit nikam nevede, technologie co se dneska v praxi používají pro tyto věci nemají budoucnost. Chce to vysoce sofistikovaný a flexibilní program, který by se učil slova, jejich význam a skladbu vět úplně sám jenom pomocí konverzace se člověkem a "poslouchání" druhých konverzací. (Kdysi jsem četl web výzkumného týmu co se tím zabývá) A něco takového by chtělo znalost neuronových síťí a ostatních prvků AI, neurologie a vývojové psychologie na špičkové úrovni. (A samozřejmě že léta práce)
Opravdu se tu chceš pouštět do něčeho co dělají týmy dobře placených výzkumných pracovníků už léta? Proč se třeba nevěnuješ raději praktické implementaci nějakého chatovacího robota (i když ne dokonalého) do hry? To moc vidět není.
Be Be Be ...

Uživatelský avatar
gamesis
Příspěvky: 122
Registrován: srpen 6, 2011, 1:19 pm
Facebook: http://facebook.com/
Bydliště: Chomutov
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Honza - chatbot

Příspěvek od gamesis » srpen 9, 2013, 12:16 am

kamtar:
Mě ale nejde o to vytvořit gigantickou databízi nějakých dat. Jde jen o začátek, vytvořit pár příkladů, na kterých by program dokázal fungovat. Tenhle program není, jak ty píšeš, natvrdo zadrátovaný, tedy alespoň ne jako celek (vysvětlím později). Má v sobě prvky (alespoň verze 2.5), díky kterým se dokáže během konverzace sám učit - příkladem v ukázkách je jméno uživatele.

A jak ty píšeš - měl by se učit mj. také "posloucháním" jiných konverzací. To všechno je v plánu, ale pro základ je potřeba vytvořit pevnou strukturu, i když někdy v budoucnu třeba bude změněna.

Vysvětlím to na příkladě:
Představ si dítě, třeba novorozence. Co umí? Základní reflexy, nic víc. Tedy úchopový reflex, sací, atd... To představuje tu natvrdo "zadrátovanou" část mého programu. Poté se dítě seznamuje s prostředím (což program bohužel nemůže), takže dítě později poznává lidi a začíná je pojmenovávat, stejně tak předměty (auto, dům, sluníčko). To všechno se ale musí nějakým způsobem naučit. A to je právě to, co je nyní potřeba tomu programu zadat. "Říct" mu, co je to auto, co je to dům (že dům může být velký, malý,...),... dítě se to přece naučí jedině tak, že mu to někdo řekne (vysvětlí).
V pozdějším věku začíná dítě slova skloňovat (ví že se na mámu volá "mami", že pojede někam s "mámou"...) - aniž by znal pravidla češtiny. A to je přesně to skloňování, o které mi nyní jde třeba u jmen (že některá křestní jména umí v 5. pádě). Také je potřeba ho to naučit. To dítě se to naučilo díky prostředí, ale zase jenom díky tomu, že se to od někoho dozvěděl. V případě programu se mu to musí napsat.
A pak až teprve přichází fáze, kdy se může učit z konverzací jiných lidí, nebo si sám sestavovat nové informace třeba podle "přečtení" nějakého článku.

Na závěr, ono je sice pěkné, že se tím už léta zabývají týmy, které jsou za to placené, ale já osobně tedy o nějakých praktických výsledcích nevím. Navíc, je to můj koníček a baví mě to vymýšlet, tak proč by ne? Protože je to složité? Ale ne, já věřím, že je nějaká možnost něco takového vytvořit, jenom to chce čas :)

PS. je tady ještě jedna věc - hodně záleží na tom, z jakého pohledu je ten systém vytvářen - chápu, že možná vědci zkoumají, jak fyzicky napodobit mozek, ale já to beru čistě ze softwarového hlediska :) Tak možná v tom je ta odlišnost :)

ereg
Příspěvky: 500
Registrován: únor 18, 2012, 11:30 am
Facebook: http://facebook.com/

Re: Projekt Honza - chatbot

Příspěvek od ereg » srpen 9, 2013, 2:54 am

kamtar ale spravne naznacil, ze hlavni problem je naucit program vyznamum slov a jejich spojenich.
pravopis je relativne to nejmensi.
to co deti se uci roky je prave vyznam slov a jejich asociace
coz je u klasickych programu problem.
pokud by jsi uspel, mohl by jsi udelat napriklad prekladac, ktery neplive po lidech silene blaboly ;)

podle toho co pises, spis vznikne vice, ci mene chytry kombinator slov/vet.

timto te nijak neodrazuji...
"pokud se budes venovat jakekoli cinnosti dostatecne dlouho, pak ji zvladnes"
Pokud se vám něco na fóru nelíbí, zkuste si přečíst třeba Wikietiketu a svou kritiku pišete podle ní.

Uživatelský avatar
kamtar
Příspěvky: 31
Registrován: srpen 21, 2011, 11:06 am
Facebook: http://facebook.com/kammtar
Bydliště: Holešov

Re: Projekt Honza - chatbot

Příspěvek od kamtar » srpen 9, 2013, 6:55 pm

Ano chování co popisuješ je práce pro neuronovou síť. Ale složitost té sítě aby zvládla pracovat s takovou úrovní a obsahem symboliky je nezměrná. Máš s NN nějaké zkušenosti? A ano výsledky zatím moc nejsou a to z toho důvodu že to není vůbec triviální problém.A není to tím že je to nějaké okrajové téma, pokořit Turingův test by univerzitě/firmě vyneslo ultimátní prestiž, takže promiň že tvou víru považuji za naivní. Ale tak snažit se můžeš aspoň se tím toho hodně přiučíš.
Jinak tady máš link na web týmu zabývající se přesně touhle věcí:
http://www.a-i.com/show_tree.asp?id=12

edit. a pokud tě téma "dokonalého umělého společníka" opravdu zajímá doporučuju se podívat na tuto knihu http://www.amazon.com/How-Create-Mind-T ... 0670025291
Be Be Be ...

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti