Vaše první hra - Chyť Míč

Sem vkládejte editovatelné kusy kódu a tutoriály.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Senzi
Příspěvky: 190
Registrován: srpen 6, 2011, 10:52 am

Vaše první hra - Chyť Míč

Příspěvek od Senzi » srpen 6, 2011, 8:29 pm

Vaše první hra - Chyť Míč
V tomto tutoriálu si ukážeme, jak vytvořit jednoduchou hru, ve které bude létat kulička a odrážet se od sťen a za každé kliknutí na kuličku dostane hráč jeden bod.

Vytváříme obrázky (sprites)
Na horní liště v GameMakeru, kde máme několik různých ikonek klikneme na červeného pacmana, čímž se na nám vytvoří nový Sprite (neboli obrázek) a zároveň se nám otevře jemu příslušné okénko.

Obrázek

V kolonce name vidíme název (sprite0) tohoto obrázku. Název tedy přepíšeme na sprKulicka a klinutím na Load Sprite obrázek buď načteme z počítače, nebo klikneme na tlačítko Edit Sprite a obrázek kuličky si sami nakreslíme. Pokud si tedy chcete obrázek nakreslit, klikněte na Edit Sprite a otevře se vám nové okno. V tomto okně klikněte n menu na File a poté na New. Vyskočí vám nová tabulka, do které se zapisuje horizontální (Width) velikost obrázku a vertikální (Height) velikost obrázku. Obě tyto hodnoty nechte na 32 a klikněte na tlačítko OK. Tím se vytvořil obrázek, na který dvakrát poklepněte, aby se nám otevřel editor obrázků, který funguje podobně jako malování, akorát podporuje průhledné obrázky. Až kuličku dokreslíte, klikejte za zelené fajvky tak dlouho, dokud se zase nedostanete do výše zobrazeného okénka.

Obrázek

Nyní klikněte na tlačítko Center, kterým nastavíte origin (střed) obrázku přesně doprostřed. Nebo ho také můžete nastavit ručně tím, že kliknete do středu obrázku. Tím sme se s obrázkem kuličky vypořádali, takže jen klikneme na OK.

Celý tento proces zopakujeme, akorát si nakreslíme obrázek stěny, pojmenujeme ho například sprStena a origin obrázku necháme na 0,0. Nakonec kliknutím na OK obrázek uložíme.

Hurá na objekty
Objekty jsou vlastně všechny věci, které ve hře budou a bez nich by hra prostě nefungovala. Vytvoříme si tedy náš první objekt kliknutím na modrou kuličku v horní liště.
Otevře se nám toto okno(samozřejmě bez těch mnou dopsaných popisků):

Obrázek

Díky těmto popiskům by jste měli být schopni:
1. přejmenovat tento objekt na objSkore
2. Depth (neboli hloubku/výšku) nastavit na -1 (čím je depth menší, tím je objekt "výše" v místnosti a překrývá ty s větším depth)

Až toto uděláte, klikněte na Add Event a poté vyberte Create. Tento event znamená, že se vše, co do něj dáme, bude vykonávat jenom a pouze při vytvoření tohoto objektu (v našem případě právě při zapnutí hry). Teď si najdeme v záložce score tuto ikonku :gmico106: a new score necháme na 0. Tím jsme vytvořili ve hře skóre, které bude při startu hry na 0. Nyní přidáme nový event Draw, který se vykonává neustále po celou dobu hry, a přetáhneme do něj ikonku :gmico29: ze záložky draw. Do kolonky text napíšeme "Skore: "+string(score) , x napíšeme na 32 a y také. (X je horizontální pozice v místnosti a Y je vertikální pozice, přičemž X=0 je uplně vlevo a Y=0 je uplně nahoře. Pozice 32,32 tedy bude kousek od levého horního rohu obrazovky.) Relative necháme odškrknuté a klikneme na OK. Tímto jsme udělali, že tento objekt bude ve hře vykreslovat hráčovo skóre ve formátu Skore: 15. Už jsme hotovi s tímto objektem takže toto okno můžeme tlačítkem OK zavřít.

Nyní však potřebujeme tu kuličku, takže si vytvoříme nový objekt s názvem objKulicka, nastavíme mu sprite (obrázek) sprKulicka a zaškrtneme solid. Poté přidáme event create a do něj dáme ikonku :gmico78: ze záložky move. Otevře se nám okno se šipkami a jednou tečkou uprostřed. Zaklikejte tedy všechny šipky, což znamená, že se vybere náhodný směr kuličky. (Ten čtverečk uprostřed znamená, že se objekt ani nehne.) Do kolonky speed zadejte jakékoli číslo větší jak 0. To je na vás. Je to totiž rychlost, jakou se bude kulička hýbat. Relative nechte odškrklé a klikněte na OK.
Nyní přidáme další event Mouse Left Button, který se spustí pokáždé, když na tento objekt (tedy kuličku) kliknete levým tlačítkem. Do Mouse Left Button dáme tu samou ikonku se šipkami, jako do create a nastavíme do ní to samé. To znamená, že se kulička bude pohybovat jiným směrem, když na ni klikneme. To nám ale nestačí, takže přidáme další dvě ikonky:
:gmico73: - Za snap hor. a snap vert. dosadíme 32, což znamená, že kulička skočí na náhodné místo v místnosti a bude zarovnána do mřížky o velikosti 32x32 px.
:gmico106: - S touto ikonkou jsme se už setkali. Je to ikonka pro nastavování score. Napíšeme do ní 1 a relative ZAŠKRTNEME! Relative znamená, že se tato hodnota ke skore přičte. Pokud by jste dali -1, tak se bude hodnota odečítat. S kuličkou jsme prozatím hotovy, takže ji můžete zavřít.

Teď potřebujeme stěny, takže vytvořte nový objekt objStena, nastavte mu obrázek sprStena a solids zaškrtněte.

To je pro stěnu vše, takže okénko zavřete a vraťte se zpět do kuličky, kam přidáme nový event Collision a vybereme objStena. (Všechny akce v tomto eventu se tedy vykonají jen když kulička narazí do stěny.) Poté do tohoto eventu dáme tuto :gmico2: ikonku ze záložky move. Precise dáme na precisely a against nastavíme na solid objects a okénko zavřeme. Tímto jsme udělali, že se bude kulička od stěny odrážet.

Rooms, neboli místnosti
Roomy jsou vlastně jednotlivé levely, ve kterých se hra odehrává. My si tedy vytvoříme kliknutím na ikonku okna, která se nachází na horní liště v gamemakeru. Otevře se nám nové okno pro místnosti.

Obrázek

Obrázek mluví sám za sebe. Podle těchto popisků by jste měli být schopni poskládat tento level. Hlavně nezapomeňte dát do místnosti i objekt objSkore.
Až level rozestavíte, můžeme mu nastavit i barvu pozadí v záložce backgrounds a kolonce color.

Po dokončení stavby levelu okno jednoduše zavřete zelenou fajfkou.

Spuštění hry
Vše už máme dokončené, takže teď jdeme hru vyzkoušet. Jednoduše klikněte na ikonku play (zelená šipka) v horním menu a hra se sama spustí. Vypíná se jednoduše klávesou Esc.

Vytváření exe souboru
Tak jste úspěšně vytvořili svou první super hustou hru a chcete se s ní podělit, ale nechcete, aby si kdokoli, kdo má gamemaker, mohl upravovat tento zdrojový soubor. Jak na to? Jednoduše a rychle vytvoříme exe soubor! Stačí kliknout v menu na File, poté na Create Executable, a jednoduše hru uložit pod vámi zadaným jménem :)

Finito!
Tak a je hotovo. Kdyby jste měli nějaké problémy či připomínky, nebojte se napsat ;)

All images uploaded with ImageShack.us
BSenG | Portfolio | BlueBurn
Obrázek

Uživatelský avatar
Mikos
Příspěvky: 233
Registrován: srpen 6, 2011, 12:34 am

Re: Vaše první hra - Chyť Míč

Příspěvek od Mikos » srpen 6, 2011, 8:54 pm

Pekný tutorial GW cele som to nečítal, ale čo som to len tak prebehol tak pre začiatočníkov dobrá vec. ;)

Len tak ďalej viac kvalitných tutorialov na Vch ako je tento. :3

Uživatelský avatar
Chrono741
Příspěvky: 17
Registrován: srpen 5, 2011, 11:15 pm
Facebook: http://facebook.com/

Re: Vaše první hra - Chyť Míč

Příspěvek od Chrono741 » srpen 6, 2011, 9:29 pm

Nj základní hra GMka, bez ní bychom nebyli pořádný GM fórum, jen tak dál ;)

Uživatelský avatar
Brejlounek
Příspěvky: 183
Registrován: srpen 5, 2011, 10:52 pm
Facebook: http://facebook.com/

Re: Vaše první hra - Chyť Míč

Příspěvek od Brejlounek » srpen 7, 2011, 12:34 pm

No, základní GM tutoriál. Ale přijde mi poměrně nepřehledně napsanej a kdybych k němu přišel jako úplnej nováček, tak bych byl asi pořádně zmatenej; chtělo by to jednodušší a pomalejší vysvětlování, víc obrázků.

Uživatelský avatar
Kosik
Nekromant fóra
Příspěvky: 84
Registrován: srpen 7, 2011, 6:44 pm
Facebook: http://www.facebook.com/Error404.User.Not.Found

Re: Vaše první hra - Chyť Míč

Příspěvek od Kosik » červen 27, 2017, 2:55 pm

Díky :)
#podpis

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti